vr. mrt 29th, 2024

5 thoughts on “Esdal College (loc. Oosterstraat) in Emmen

1. Wat een school, maar dan in de negatieve zin van het woord. Leerkrachten met een ambtenarenmentaliteit. Na 16.00 uur hoef je geen antwoord meer van ze te verwachten hoe brandend de vraag ook is. Zelfs niet van de mentor. Nee de mentor schuift het probleem rustig af op de leerling, die mag het opknappen.
    Regels? Die zijn er blijkbaar om gebroken te worden.
    Communicatie? Comunikawatte? Daar hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord.

2. Grote school, veel leerlingen en diversiteit in leerkrachten. Ondanks dat gaan kinderen met plezier heen.
    Dyslexiezorg kan ruimschoots verbeterd worden, slechte ervaring mee.
    Veiligheid en toezicht is goed geregeld. Korte lijnen richting mentor, regelmatig info/ouderavonden.
    Gymnasium start in het 1e leerjaar.

3. Wij vinden het een leuke school. Je merkt niet heel erg dat het zo’n grote school is, want de school is wel overzichtelijk. Het nadeel is wel dat je lang niet iedereen kent. Voor de kinderen die extra hulp nodig hebben word er steeds meer gedaan aan bijlessen. Je moet wel veel dingen zelfstandig doen, maar daar wen je wel aan.

4. Sfeer; gezellig, groot maar wel persoonlijk.
    Kwaliteit: redelijk vernieuwend, enkele matige onderwijzers. Initiatiefrijk, maar vaak nachtkaarseffect.
    Info: wel gedoogd, maar niet dwingend opgelegd aan leerkrachten, vb. huiswerk op Magister.

5. De leraren zijn aardig en doen hun best om een goede sfeer te creeren. De lessen zijn wel vaak hetzelfde. De meeste leraren maken geen gebruik van moderne leermiddelen. Dyslexie wordt goed behandeld. Er zijn veel verschillende leerkrachten, o.a. eerstejaars die geen les kunnen geven maar wel het hele jaar blijven. Wat betreft de veiligheid; de regels zijn nergens openbaar vastgesteld / opgeschreven en worden op verschillende manieren gehandhaafd.